قوانین و اصول انیمه

قوانین و اصول انیمه

بخش اول

سلام به دوستان و همراهان همیشگی مجموعه مانگاکا

امروز تصمیم گرفتم مطالب جالب و جذابی در مورد قوانین و اصول انیمه براتون تهیه کنم تا بیشتر با روند خلق و ساخت یک انیمه و مباحث تکنیکال اون اشنا بشید.

هرچند پیشتر از تاریخچه انیمه و قدمت اون گفتیم و لازم به توضیح دوباره نیست ، پس در این تاپیک به بررسی و موشکافی قوانین و اصول انیمیت در انیمه میپردازیم.

تصویر اولین انیمه جهان
تصویری از اولین انیمه جهان

اولین تفاوت انیمه با انیمیشن در تعداد فریم های اون هست ، واحد فریم در انیمیشن را fps میگویند ، fps خلاصه شده frames per second است ، به معنای تعداد فریم بر ثانیه .

یک انیمیشن بصورت عادی با سرعت 24 فریم بر ثانیه اجرا میشود ، اما در انیمه تعداد فریم ها کمی متفاوت است !

انیمه سرشار از اصول و قوانین و اغراق های جذاب و جالب است که مباحث تکنیکی بسیار پیچیده و جذابی در پشت داستان ها و اکشن های انها پنهان شده.

روند اجرای نرمال برخی از انیمه ها 24 فریم بر ثانیه هست اما مواقعی که در انیمه شاهد اکشن و یا مبارزه هستیم تعداد فریم ها کم یا زیاد میشوند ، برای مثال برای سرعت اشیا بین 8 تا 12 fps انیمیت اجرا میشود و برای بک گراند ( پس زمینه ) بین 6 تا 8 fps در ثانیه متحرک سازی میشوند.

سرعت اجرای انیمیت با تعداد فریم ها ارتباط مستقیم دارد ، این جمله به این معناست : هرچقدر تعداد فریم بیشتر باشد انیمیت ها روان تر و هر چه تعداد فریم ها کمتر باشد انیمیت ها شدت و تندی بیشتری دارند.
برای مثال با انیمه جذاب ناروتو اثر ماساشی کیشیموتو شروع میکنیم ، در ارکی که pain و naruto به مبارزه با یکدیگر پرداختند شاهد انیمیت های فوق العاده جذاب و گیرایی بودیم که بیشتر انها fps پایینی داشتند و همین امر موجب سرعت و اکشن بسیار بالا شده بود.

به عنوان مثال ویدیوی پایین از تعداد fps بسیار کمی برخوردار است و به همین دلیل همه انیمیت ها تکان دهنده ، سریع و برق اسا اتفاق می افتند.

بخشی از مبارزه پین و ناروتو که تنها یک ثانیه را تشکیل میدهد
مبارزه ناروتو و ساسکه با موموشیکی

مطالب جالب دیگری که در مورد اون میخوام صحبت کنم سه نکته بسیار اساسی و مهم در انیمه ها هست که دوستان دوره نویسندگی مانگا اون رو خوب میدونن.

اغراق

تعلیق

تاخیر

به تاکید کردن و بزرگ جلوه دادن چیزی اغراق گفته میشود و ما در هر انیمه ای اغراق رو داریم.

ویدیوی زیر مربوط به یکی از جذاب ترین انیمه هایی هست که بی شک خیلی از ما با اون خاطره داشتیم بخشی از اغراق های انیمه captain tsubasa که با نام فوتبالیستها از صدا و سیما پخش میشد.

به اغراق و تاکید در شوت زدن خوب دقت کنید ، در برخی از انیمه ها برای تاکید بیشتر روی سوژه اون رو از چند زاویه مختلف نشان میدهند.



اغراق دیگری از انیمه ناروتو


تعلیق یکی از نکات دیگری که در انیمه های زیادی شاهد ان بوده و هستیم ، یکی از ساده ترین و واضح ترین مثال ها برای تعلیق انیمه فوتبالیستها هست، زمانی که شخصیت ها توپ رو به سمت دروازه شوت میکردند و توپ مدت زمان زیادی در هوا معلق میماند ، یا زمانی که شخصیت ها بر سر تصاحب توپ در هوا با یکدیگر تقابل داشتند.


و تاخیر به عقب انداختن گره گشایی در انیمه هاست ، زمانی که به موضوع مهمی در انیمه پرداخته میشود و پس از ان قسمت های زیادی از ان موضوع خبری نیست و همواره در نقطه اوج در پی گره گشایی هستیم دقیقا تاخیر داستانی نام دارد ، و زمانی که همه چیز برای گره گشایی مهیا میشود قسمتی که در حال مشاهده ان هستیم به پایان میرسد.


این نکات تنها بخشی از قوانین و اصول انیمه بود و بزودی مطالب بیشتری در مورد انیمه و مانگا خواهیم داشت.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشه.

نویسنده : حسین معمارزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *