چگونه مانگاکا شویم؟

مانگا چیست؟

مانگا داستان مصور ژاپنی هست که در گذشته یک تاپیک اختصاصی برای اون در نظر گرفتیم که میتونید با کلیک کردن روی این متن تاریخچه پیدایش مانگا رو دقیق مطالعه کنید !

و اما بپردازیم به بخش دوم و کلیدی این تاپیک مانگاکا کیست و چگونه مانگاکا شویم؟

به طور کلی میشه گفت مانگاکا به هنرمندانی گفته میشه که یک اثر مانگا رو خلق میکنن و اون رو به تصویر میکشن ، اولین مانگاکای شناخته شده در تاریخ اوساما تزوکا هست که مانگا رو به شکل امروزی در اورد و برای اون قوانینی وضع کرد ، پس از رونق گرفتن مانگا و رقابت جدی اون با کمیک استریپ بسیاری از شرکت های کمیک امریکایی و غربی اثار تزوکا رو مورد مطالعه و الهام خود قرار دادند ، مانگا در ابتدا برای کودکان و در گوشه ای از صفحات مجله ها قرار میگرفت ، تا اینکه رفته رفته مانگا به چنان قدرتی دست پیدا کرد که ناشر ها یکی پس از دیگری برای انتشار تخصصی مانگا به عنوان یک مجله مستقل دست به کار شدند، و حالا ناشرین زیادی برای انتشار این سبک هنر غنی در ژاپن وجود داره.

برای خلق یک اثر مانگا نیاز به دو نکته اساسی هست.

طراحی
داستان

این دو بخش اگه خیلی خوب و عالی با همدیگه ترکیب بشه شاهکار های جدیدی خلق میشن.

برای مانگاکا شدن نیازه که قواعد طراحی ،پرسپکتیو ، کرکتر پردازی و نحوه کار کردن با ابزار الات طراحی رو خوب یادبگیریم ، همچنین داستان قوی ، روابط کرکتر ها با همدیگه ایجاد درام در داستان و… تاثیر بسیار زیاد و شایانی بر یک اثر میذاره. مانگا های بسیار زیادی سالانه نشر میشن ولی مانگا هایی که از دو عنصر داستان و طراحی عالی بهره میبرن مانگا هایی هستن که اسمشون رو تو تاریخ ثبت کردن.

ناروتو ، وان پیس ، برسرک ، حمله به تایتان ، دفترچه مرگ و … عناوینی هستند که از دو عنصر طراحی و داستان پردازی نهایت استفاده رو بردند و اثرشون رو جاودان کردند.

داستان نقش بسزا و مهمی در یک عنوان مانگا ایفا میکنه ، یک داستان باید اغاز ، میانه و پایان قابل توجهی داشته باشه تا بتونه خودش رو مطرح کنه. به عنوان مثال دفترچه مرگ یا death note اثر Takeshi Obata یک داستان با پیچش بسیار عمیق و فوق العاده که با طراحی بسیار حرفه ای و جذابی که داشت به یکی از عناوین ماندگار انیمه و مانگای دنیا تبدیل شد.

شاید بشه گفت مسیر مانگاکا شدن مسیری بسیار سخت باشه چراکه خلق یک اثر عالی و شاهکار کار ساده و راحتی نیست و نیاز به روز ها تمرین و فکر داره.

طراحی خوب و ایده های نواورانه موجب خلق عناوین برجسته میشه ، اثاری مثل ناروتو ، حمله به تایتان ، دفترچه مرگ ، برسرک و … عناوینی هستند که هر کدوم دنیای خاص خودشون رو دارند و این ویژگی هست که اون عناوین رو بسیار برجسته کرده.

شاید بشه گفت مسیر مانگاکا شدن مسیر سختی باشه ، چراکه با کشیدن چند کانسپت یا طراحی به سبک مانگا ، هنرمند مانگاکا خطاب نمیشه. مانگاکا یعنی هنرمندی که داستان و طراحی اثرش با خودش هست و با پنل بندی دیالوگ ها داستانش رو روایت کنه. بسیاری از مانگاکا ها به خاطر سنگین بودن کار دستیار برای خودشون استخدام میکنن، از این دستیار ها به عنوان دستیار مانگاکا اسم برده میشه ولی متاسفانه در بسیاری از مانگا ها عنوان و نامی به دستیار ها داده نمیشه! برای گام نهادن در این مسیر در ابتدا باید ایده ای در رابطه با داستانتون داشته باشید ، ایده رو کم کم پرورش بدین ، در کنار ایده حتما باید طراحیتون رو قوی کنید تا قابل ارائه باشه چراکه طراحی نقش بسیار مهم و کلیدی در مانگا ایفا میکنه و خیلی مواقع گرافیک مانگا ها هست که جذابه و مخاطب رو جذب میکنه ، قبل از اینکه مخاطب حتی داستان مانگا رو بدونه !

برای قوی کردن طراحی نیاز به منبع و رفرنس دارید و به همین منظور من کانال مانگاکا رو به شما معرفی میکنم که در طی این پنج سال بیش از 1700 فایل اموزشی مخصوص طراحی مانگا براتون به اشتراک گذاشتیم.
با عضویت در کانال میتونید از تمام مطالب اموزشی اون استفاده کنید.

نویسنده : حسین معمارزاده





28 Replies to “چگونه مانگاکا شویم؟”

  1. سلام خیلی مفید بود فقط یه قسمتش که اسم دستیار رو نمی‌نویسه فکر کنم برا این باشه که شما فرض کنید اگه یه پیمان کار ساختمان یا یه معمار باشید آیا میاد اسمی از جوشکار یا لوله کش یا نصاب پکیچ یا…. بعد از اتمام کارت که تمومشه ببری خب نه .. و در آخر یه سایت هم معرفی میکنم برای برای سایتتون که خواستید از اونجا هم برای مقاله های که میخواهید بزنید کمک اتون کنه و هم برا دوستانی که نظر منو خواندن.
    فقط یه چیز اگه از مرورگر کروم استفاده میکنید بزارید رو ترجمه چون سایت ژاپنی هست
    https://www.clipstudio.net/oekaki/archives/152967

  2. خیییلی ممنون از علی آقا که این سایت رو به ما معرفی کردن واقعا مفید بود ممنون انشاءالله در راه مانگاکا شدن موفق باشی

  3. سلام خواهش میکنم من خیلی وقت هست دنبال یک مانگاکا هستم تا با اون صحبت کنم من خودم در سطح خیلی پایینی مانگا میکشم

  4. ببخشید برای طراحی مانگا به کاغذ یا مقوای خاصی نیاز داریم؟ چون من امتحان کردم جوهر راپید و ماژیک کاغذ معمولی رو خراب می کرد

    1. سلام ، بله میشه مانگاکا شد ، در رابطه با چجوری بودنش میتونید عضو کانال تلگرام مجموعه مانگاکا بشید و همچنین میتونید در دوره های اموزش طراحی و نویسندگی مانگا که از طرف مجموعه مانگاکا برگزار میشه شرکت کنید

  5. سلام، ببخشید این دوره ها به صورت آنلاین هم برگزار میشه؟ اگر نه به صورت حضوری کجا برگزار میشه؟ و چه زمانی دوره آموزشی برگزار می کنید؟

  6. سلام ببخشید من خیلی وقته که یه داستانو تو ذهنم پرورش داده بودم چند روزی هس تصمیم دارم به مانگا تبدیلش کنم به نظرم داستانش خوبه ولی طراحی بلد نیستم الان چیکار میتونم بکنم میشه یکیو واسه طراحی استخدام کنم

    1. باید طراحیتون رو قوی کنید برای استخدام یک ارتیست مانگا لازمه زیاد هزینه کنید ، هر صفحه مانگا یا کمیک قیمتش تقریبا 400 هزار تومنه. اگه شرایط مالیش رو دارین یه ارتیست خوب استخدام کنید اگر میخواین هزینه نکنید یا فکر میکنید ارتیست اونطور که باید کار رو انجام نمیده و طراحی هاش به ذهنیت شما نزدیک نیست ، میتونید طراحیتون رو قوی کنید و خودتون به تنهایی پروژه رو جلو ببرید

  7. به نظرم مانگاکا شدن برای یه ایرانی یه آرزوی دور از واقعیت هست.تمام مواردی که گفتید رو قبول دارم ولی یه مانگاکا باید با زبان ژاپن و هم فرهنگش خیلی خوب آشنا باشه که بعیده کسی بتونه بدون زندگی کردن در بین ژاپنی ها این موارد رو کاملا یاد بگیره.
    رقابت هم در این عرصه خیلی زیاده و خود ژاپنی ها هم مدرسه برای آموزش مانگاکا شدن دارن و هم کلی استاد.بعیده یه ایرانی بدون دسترسی به این موارد بتونه با این حجم از ژاپنی ها رقابت بکنه.
    به خاطر همینه حتی یک مانگاکای مطرح خارجی (منظورم خارج از ژاپنه) نداریم.چون امکانات و لوازمش حتی تو آمریکا هم آنچنان در دسترس نیست.
    به نظرم یه ایرانی باید بره تو کار کمیک نه مانگا.

  8. با سلام و خسته نباشید . مطالب ها عالی بودن
    ببخشید ولی من از شما چند تا سوال داشتم

    برای مانگاکا شدن باید مدرک داشته باشیم ؟
    کلاس هاتون رو میشه بگین کی برگذار میکنین ؟
    هزیمه کلاس هاتون چقدر هست ؟

    ممنون میشم جواب بدین

  9. سلام
    واقعا عالی بود.
    من یک بار سعی کردم مانگا بنویسم ولی نشد .
    سایت شما واقعا خیلی عالیه.
    خداحافظ .
    😘🥰🤩

  10. سلام من دارم یه مانگا میکشم وقتی چندتا چپتر اولش تموم شد کجا بزارمش؟
    چیکارش کنم؟
    کجا پخش کنم که مردم ببینن؟
    ممنون میشم جوابم رو بدید
    بعد من با کاغذ و اینجور چیزا نمیکشم من با نرم افزار توی لپ تاپ میکشم درسته اینم؟ فقط خوشگل در بیاد ها؟

    1. درود، داخل کانال تلگراممون بصورت مفصل در مورد سایت هایی که میشه اثارتون رو در اون بارگذاری کنین صحبت کردیم اگه اونجا جوین نیستین حتما جوین بدین ، لینک کانال تلگرام و پیج اینستاگراممون هم داخل سایت هست.

  11. سلام من حدودا ۲ سال پیش به صورت آنلاین با نقاشی دیجیتال یه مانهوا درست کردم الان اینو چیکار کنم؟سایتی هست که بتونم بزارم ؟

    1. درود، در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام به راحتی میتونین اثارتون رو با بقیه به اشتراک بگذارین، اما اگه سایت خاصی مد نظرتون هست حتما به کانال تلگراممون سر بزنید چون اونجا بصورت مفصل در مورد سایت هایی که میتونین مانگا یا مانهواتون رو داخلش اپلود کنین توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *